Kwestie mechaniczne - kilka ogólnych informacji

omach ładowarki łyżkowe kołowe (najczęściej stosowane) - na ciągniku kołowym nieprzegubowe - jednoczęściowe podwozie i dwa skrętne koła przegubowe - dwuczęściowe podwozie (część przednia i tylna)

Kwestie mechaniczne - kilka ogólnych informacji

ładowarki łyżkowe gąsienicowe

Podział

ze względu na budowę
ładowarki łyżkowe gąsienicowe - na ciągniku gąsienicowym, stosowane najczęściej w kamieniołomach
ładowarki łyżkowe kołowe (najczęściej stosowane) - na ciągniku kołowym
nieprzegubowe - jednoczęściowe podwozie i dwa skrętne koła
przegubowe - dwuczęściowe podwozie (część przednia i tylna) połączone przegubem, to rozwiązanie jest współcześnie najczęściej stosowane

ze względu na przeznaczenie
naziemne
kopalniane

ze względu na sposób pracy
czołowe - łyżka umieszczona z przodu maszyny, możliwości ruchu łyżką tylko w jednej płaszczyźnie
obrotowe - łyżka wraz z wysięgnikiem umieszczona na obrotowej platformie, umożliwia to wysypywanie ładunku na bok bez potrzeby obracania i przejazdu całej maszyny
z łyżką wychylną na bok
z wyładunkiem zasięrzutnym - możliwości ruchu łyżki tylko w jednej płaszczyźnie od czoła pojazdu, aż do tyłu, stosowane kiedyś w kopalniach i budownictwie

Budowa

narzędzie robocze
łyżka (różne typy łyżek, łyżka klapowa)
uchwyt do dłużnic
hak
chwytak
zbiornik do betonu
wysięgnik z układem podnoszenia
układ podnoszenia trójczłonowy i łyżki trójczłonowy
układ podnoszenia trójczłonowy i łyżki czteroczłonowy
układ podnoszenia czteroczłonowy z równoległobokiem (prostowodny) - umożliwia utrzymanie łyżki przy stałym kącie względem poziomu przy różnym położeniu wysięgnika


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81adowarka_%C5%82y%C5%BCkowa


Kto produkuje maszyny?

Na świecie jest wiele firm, które zajmują się produkcją maszyn budowlanych. Teraz chcę zaprezentować kilka firm, które są liderami na rynku.

Caterpillar (w skrócie CAT) jest amerykańską firmą (główna siedziba w Stanach zjednoczonych) mająca swoje oddziały na całym świcie. Produkują wiele różnych maszyn - począwszy od lekkich koparek poprzez ciężkie buldożery po najcięższe ciężarówki.

Komatsu jest to japońska firma (główna siedziba w Japonii), która produkuje koparki i inne maszyny budowlane.

Doosan z kolei jest firmą koreańską zajmującą się produkcją różnych maszyn.


Budowa koparkoładowarki

Budowa koparkoładowarki

Podstawowe zespoły koparkoładowarki to:

podwozie,
nadwozie,
układy robocze.

Podwozie

Podwozie stanowi rama spoczywająca na dwóch mostach napędowych. Most przedni skrętny zamocowany jest wahliwie do ramy, tylny zaś sztywnie. Zapewnia to uzyskanie poprzecznego przechyłu mostu przedniego i utrzymanie stałego kontaktu kół z podłożem.
Nadwozie

Nadwozie składa się z kabiny operatora zamontowanej do ramy, maski silnika, błotników i podestów roboczych, zbiorników oleju i paliwa. W kabinie znajdują się dźwignie sterujące osprzętem roboczym, kierownica do sterowania maszyną, pulpity ze wskaźnikami do kontroli prawidłowej pracy i przyciski. Konstrukcja ROPS/FOPS zapewnia operatorowi bezpieczeństwo przed zgnieceniem pod ciężarem maszyny w przypadku jej przewrócenia się. Zabezpiecza go także przed spadającymi przedmiotami.
Układy robocze
Układy robocze, ładowarkowy i koparkowy, zapewniają wysoką trwałość i niezawodność działania. Ładowarkowy układ roboczy umożliwia osiąganie optymalnych kątów wysypu w całym zakresie pracy układu. Charakteryzuje się dużym udźwigiem, dużą siłą wyrywającą oraz dużą odpornością na obciążenia dynamiczne. Koparkowy układ roboczy jest typu podsiębiernego, obrotowy z amortyzacją obrotu, z przesuwem poprzecznym, o dużej wytrzymałości mechanicznej i stabilności2.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparko%C5%82adowarka